تاریخچه طلا


 

سکه طلا سکه ای است که بیشتر یا تماماً از طلا ساخته شده است. بیشتر سکه های طلایی که از سال 1800 ضرب شده اند 90 تا 92 درصد طلا (22 قیراط) هستند ، در حالی که اکثر سکه های شمش طلا امروزه طلای خالص هستند ، مانند بریتانیا ، برگ افرا کانادایی و بوفالوی آمریکایی. سکه های طلای آلیاژی ، مانند عقاب طلای آمریکایی و کروگراند آفریقای جنوبی ، به طور معمول 91.7٪ وزن طلا دارند و مابقی نقره و مس هستند.
به طور سنتی (تا حدود دهه 1930) ، سکه های طلا سکه های رایج بوده اند ، از جمله برکتهای سکه مانند و دینار. [نیاز به توضیح] [پیوند توضیح نمی دهد که دینار "سکه مانند" چیست] با این حال ، از دهه های اخیر ، سکه های طلا عمدتا به عنوان سکه شمش برای سرمایه گذاران و به عنوان سکه یادبود برای کلکسیونرها تولید می شوند. در حالی که سکه های طلای مدرن نیز خرید قانونی هستند ، در معاملات مالی روزمره رعایت نمی شوند ، زیرا ارزش فلز به طور معمول از ارزش اسمی فراتر می رود. به عنوان مثال ، عقاب طلایی آمریکایی ، با ارزش 10 دلار ، دارای ارزش فلزی بیش از 800 دلار آمریکا (حدود نیم اونس) است.
ذخایر طلای بانک های مرکزی تحت سلطه شمش های طلا است ، اما سکه های طلا گاهی اوقات ممکن است در این زمینه سهیم باشند. نقره به نوبه ی خودش زیبایی خاص خودش را دارد.
طلا به دلایل زیادی به عنوان پول مورد استفاده قرار گرفته است. این قابلیت جابجایی دارد و فاصله کمی بین قیمت خرید و فروش دارد. طلا همچنین به راحتی قابل حمل است ، زیرا نسبت ارزش به وزن بالایی در مقایسه با سایر کالاها مانند نقره دارد. طلا را می توان دوباره خرد کرد ، به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد یا مجدداً به واحدهای بزرگتر مانند شمش طلا ذوب کرد ، بدون این که ارزش فلز آن از بین برود. چگالی طلا بیشتر از سایر فلزات است و عبور تقلبی را دشوار می کند. علاوه بر این ، طلا بسیار واکنش پذیر نیست ، بنابراین با گذشت زمان رنگ نمی شود و دچار خوردگی نمی شود.

قدمت

طلا از دوران برنز در تجارت (در کنار سایر فلزات گرانبها) در خاور نزدیک باستان استفاده می شد ، اما سکه ها بسیار بعداً ، در قرن 6 قبل از میلاد ، در آناتولی شکل گرفتند. نام پادشاه کرزوس از لیدیا با این اختراع در ارتباط است (اگرچه Chronicle Parian از فیدون آرگوس به عنوان مدعی یاد می کند). در 546 پیش از میلاد ، کرزوس توسط ایرانیان اسیر شد ، زیرا طلا را به عنوان فلز اصلی سکه های خود انتخاب کردند. ارزشمندترین سکه های ضرب شده ایرانی همچنان درام طلا است [توضیحات لازم] ، که در 1 میلادی به عنوان هدیه توسط پادشاه ایرانی وونونس ضرب شد (متی 2.1-23). ​​[1] [2] سکه های یونان باستان شامل تعدادی سکه طلا بود که توسط ایالت های مختلف شهر منتشر شده بود.
یوان یوان یک سکه طلای اولیه است که در چین باستان ضرب شده است. قدیمی ترین موارد شناخته شده مربوط به قرن پنجم یا ششم پیش از میلاد است.
واحدهای بزرگتری مانند اندازه گیری های مختلف استعداد (26 تا 60 کیلوگرم) برای مبادلات با ارزش بالا (شبیه به 400 ترو امروز (12.4 کیلوگرم) شمش طلا "تحویل خوب") استفاده شد.

Comments

Popular posts from this blog

بازار طلای هند در ماه سپتامبر: با کاهش اندک تقاضای خرده فروشی، واردات کاهش یافت

دلایل اهمیت اتوماسیون صنعتی

نقش استراتژیک طلا می تواند با تشدید فشار اقتصادی چین بدرخشد